Interviu cu Preşedintele Alianţei Mondiale Baptiste, John Upton (foto/audio)


„Haideţi să fim o biserică unită a Domnului Isus Cristos şi să ţinem împărăţia lui Dumnezeu în faţa noastră şi să-I fim credincioşi Lui!” – preşedintele Alianţei Mondiale Baptiste, John Upton.

John Upton

Alianţa Mondială Baptistă este constituită din Uniunile şi Convenţiile Baptiste din întreaga lume. Suntem în 140 de ţări diferite, reprezentăm mai mult de 235 de Uniuni şi Convenţii, avem între 35 – 40 milioane de credincioşi botezaţi. Iar luaţi împreună, numărul total a credincioşilor baptişti din întreaga lume este de 175 de milioane. Prin urmare suntem una dintre organizaţiile mari din lume.

1. Cum este să fii lider spiritual pentru atâtea mii de oameni, culturi, contexte diferite?

Să slujesc în calitate de lider al Alianţei Mondiale Baptiste este o mare onoare. Îmi văd rolul de-a fi un slujitor al baptiştilor din întreaga lume. Să preiau cuvinte de încurajare, de inspirare şi astfel să vedem ce fac baptiştii din diferite părţi ale lumii. Pentru mine personal a fost o experienţă plină de inspiraţie. Am fost în America de Sud şi m-am întâlnit cu liderii convenţiilor de acolo şi văd cum bisericile cresc într-un număr mare şi este o mare încurajare pentru mine. Când mă duc în Africa de Sud şi văd cum trec prin toate ororile aparteidului şi văd cum toate rasele lucrează împreună pentru cauza lui Cristos, eu ştiu că există speranţă pentru lume. Când vin în Europa, în Europa de Est şi văd pe baptiştii care au trăit sub regimul comunist în trecut, văd credincioşia lor manifestată în timpuri grele care este aceeaşi credincioşie pe care o manifestă trăind în vremuri libere. Aceasta îmi aminteşte de Cuvântul care spune: „Pot totul în Cristos care mă-ntăreşte”. Când mă duc în China, văd într-o biserică şapte servicii de închinare într-o duminică şi la fiecare serviciu de închinare vin 6 mii de oameni şi mulţimea de oameni este mult mai mare decât clădirile pot să-i încapă pe ei. Ei stau în curtea bisericii, peste tot urmăresc monitoare cu predicatorii şi văd această sete după speranţă. Aceasta îmi aminteşte despre marea misiune care stă în faţa noastră. De aceea, pentru mine este o mare onoare şi o mare inspiraţie să fiu preşedintele Alianţei Mondiale Baptiste.

2. Povestiţi-ne puţin despre structura pe care o are Alianţa Mondială Baptistă, despre procedura de alegere a preşedintelui şi oamenii pe care-i aveţi în echipă.

Neville Callam

Alianţa Mondială Baptistă are o echipă multicoloră. Birourile AMB şi echipa de conducere se află în Washington DC, capitala Statelor Unite. Secretarul General este Neville Callam originar din Jamaica. Avem un departament care se ocupă de evanghelizare şi liderul departamentului de Evanghelizare este din America de Sud. Avem de asemenea un departament pentru tineret, liderul căruia este din Africa. Avem lider care monitorizează drepturile omului şi libertatea de conştiinţă, de asemenea este din America de Sud. Echipa este multinaţională. Avem diferite oficii, este şi oficiul preşedintelui. Avem doisprecezece vicepreşedinţi, un comitet executiv şi un consiliu general, în ambele structuri fiind reprezentanţi din toată lumea. Cooperăm cu diferite regiuni ale lumii şi din Republica Moldova avem un preşedinte al uneia din aceste regiuni, Valeriu Ghileţchi. Federaţia Baptistă Europeană pe care el o conduce este o parte foarte importantă a Alianţei Mondiale Baptiste. Europa este un lider puternic în mişcarea baptistă. Este o organizaţie internaţională. O dată la cinci ani avem un congres şi următorul va fi în Africa de Sud, în oraşul Durban. Sper că vor fi mulţi din Moldova care vor veni la Congresul nostru. Dacă vreţi să aveţi o experienţă a cerului, veniţi în Durban, să fiţi în aceeaşi cameră cu fraţi şi surori din toată lumea, lăudându-L şi proslăvindu-L pe Dumnezeu în toate limbile şi oameni îmbrăcaţi în hainele lor naţionale. Şi atunci înţelegem puţin cam cum va arăta cerul.

3. Aţi călătorit în multe ţări ale lumii, care sunt cele mai strigente probleme cu care se confruntă baptiştii din lume?

Baptiştii din întreaga lume se confruntă cu multe nevoi în dependenţă de regiunea lumii în care se află. În mare parte baptiştii se confruntă cu această criză financiar-globală, mulţi şi-au pierdut locurile de muncă în lume şi baptiştii încearcă să-i ajute pe cei care suferă din punct de vedere financiar, este responsabilitatea noastră să-i ajutăm. Cunoaştem acele dezastre naturale care au avut loc, aşa cum a fost cutremurul din Haiti. Baptiştii din lume, particular baptiştii din Europa au adunat fonduri pentru a-i ajuta pe cei din Haiti. Alianţa Mondială Baptistă construieşte acum o casă de copii pentru cei care şi-au pierdut părinţii în cutremurul din Haiti şi sperăm că la sfârşitul verii 200 de copii se vor muta în acea casă. Construim case noi în Haiti. De asemenea am ajutat şi la cutremurul din Chile, am ajutat la reconstrucţia unor biserici care au fost distruse în urma cutremurului din Chile. Ne-am implicat  şi în Japonia, cu distribuirea plapumelor şi cu mâncare pentru cei care au rămas fără locuinţă. În timp ce acordăm acest ajutor umanitar, noi de asemenea le vestim oamenilor Evanghelia. Am fost în Israel săptămâna trecută şi am încercat să vorbesc din numele baptiştilor din Israel, să-i ajutăm să obţină o recunoaştere naţională ca şi un grup religios. Ei nu au aceste drepturi legale în Israel astăzi. Mulţi baptişti din Israel sunt arabi şi deseori sunt trataţi într-un mod discriminatoriu. Am negociat cu guvernul Izraelian drepturile lor. Pentru că baptiştii reprezintă 175 mln. din întreaga lume, deseori guvernele ascultă de doleanţele noastre. De asemenea vorbim despre probleme majore în lume, avem anumite comitete care elaborează anumite afirmaţii, declaraţii. Din comitetele pe care le avem fac parte teologi, fraţi din diferite domenii şi aceste documente care sunt elaborate sunt împărtăşite cu baptiştii din întreaga lume. Unul din aspectele pe care le accentuăm cel mai des este evanghelizarea lumii, organizăm conferinţe de evanghelizare. Încercăm să fim cuprinzători în eforturile noastre.

4. Descrieţi-ne câteva din activităţile pe care le-aţi avut aici în România de când aţi venit şi ce urmează să mai faceţi până plecaţi?

Am avut o vizită minunată în România! În prima zi a aflării mele în România l-am vizitat pe preşedintele ţării. Preşedintele Traian Băsescu a fost foarte deschis şi ne-a primit cu căldură. A exprimat o apreciere înaltă pentru lucrarea baptiştilor din România. El a fost foarte bucuros să afle despre participarea baptiştilor din România în ajutorarea celor din Haiti. Am avut o vizită lungă, am vorbit despre mai multe lucruri, în particular despre preocupările pe care le are domnia sa cu privire la această regiune a lumii din zona Mării Negre. Eu de asemenea fiind în trecut căpitan de corabie, şi el a fost căpitan de corabie, ne-am bucurat să vorbim despre navigaţii, mi-a plăcut foarte mult lucrul acesta. A doua zi am vizitat preşedintele camerei deputaţilor, Roberta Anastase şi ea de asemenea ne-a primit cu multă căldură. Ea a auzit despre anumite îngrijorări pe care le împărtăşesc baptiştii, la rândul ei şi-a exprimat deschiderea şi suportul vis-a-vis de aceste îngrijorări. După vizita oficialităţilor de stat am vizitat mai multe biserici şi evident am fost la congresul Uniunii Baptiste din România care s-a desfăşurat la Timişoara. A fost unul dintre cele mai mari congrese din istoria lor. A fost extraordinar să vedem biserica „Betel” plină de delegaţi la congres. A fost îmbucurător să aflu câte biserici noi au fost deschise, să aflu despre eforturile misionare ale baptiştilor din România şi despre modul cum păstorii slujesc. Am simţit un spirit extraordinar în viaţa baptiştilor din România. Abia aştept, noi călătorii în care să am ocazia să împărtăşesc şi altora despre bucuriile pe care le trăiesc baptiştii din România.

Această prezentare necesită JavaScript.

5. Când vă aşteptăm în Moldova?

Ard de nerăbdare să vin în Moldova, sper poate anul viitor sau peste un an. Aştept cu dor ziua când voi veni în această ţară istorică şi să învăţ mai multe despre lucrarea baptiştilor din Republica Moldova. Eu sunt de asemenea directorul executiv al Convenţiei Baptiste din Virginia şi baptiştii din Virginia deja au o relaţie bună cu baptiştii din Moldova. Am fost parteneri în plantarea de biserici şi am rămas foarte mulţumiţi de lucrarea pe care o fac plantatorii de biserici din această ţară. Modelul pe care l-am văzut în Moldova a fost un model pa care l-am adus şi în SUA, aşa că vă mulţumim că ne-aţi învăţat.

6. Spuneţi-ne părerea dvs. despre rolul mass-mediei în evanghelizare şi Marea Trimitere?

Cred că trăim într-o vreme a mass-mediei şi sunt îngrijorat că biserica nu foloseşte mass-media aşa cum ar trebui. Toate celelalte organizaţii din lume se folosesc de mass-media de fiecare dată, însă cu părere de rău ei nu împărtăşesc valori creştine. Cred că este timpul ca biserica să înveţe cum să folosească mijloacele de informare în masă mai bine, prin interviuri care promovează valori creştine. Mijloacele noastre de informare în masă ar trebui să fie relevante, trebuie să fie contemporane. Oamenii nu vor asculta ceva de calitate proastă sau nu vor privi emisiuni de calitate proastă. Ar trebui să-i pregătim pe tinerii noştri, care trăiesc în această lume a mass-mediei. Ar trebui să-i încurajăm, să-i întărim, ca ei să ştie cum să folosească mijloacele de informare în masă. Noi care suntem lideri mai în vârstă ar trebui să-i sprijinim pe aceşti tineri şi să le dăm şi o mică libertate şi ei ne vor conduce în secolul XXI. Trebuie să ne mişcăm foarte repede pentru cauza Evangheliei, eu sunt un mare suporter al mijloacelor de informare în masă.

7. Care-i cea mai mare dorinţă a Dvs. pentru baptiştii din toată lumea?

Este aşa uşor să ne concentrăm la interiorul nostru, la ceea ce avem în mijlocul nostru şi lucrul acesta se vede prin întrebările pe care le punem. De obicei aceasta se vede prin întrebări de genul: Câte biserici sunt în Republica Moldova? Câte sunt în România? Câte biserici sunt în America? Aceste întrebări sunt greşite. Când punem întrebarea: „Câte biserici sunt?”, răspunsul ar trebui să fie – „O singură biserică – cea a Domnului Isus Cristos!”. Toate bisericile noastre, indiferent dacă vorbesc în română, engleză sau altă limbă, toate trebuie să alcătuiască o singură biserică a Domnului Isus Cristos. Cât de mult nu am iubi noi „Ierusalimul nostru” oriunde s-ar afla el, Biblia spune că Dumnezeu atât de mult a iubit lumea, că L-a dat pe Singurul Său Fiu. El nu vrea ca inima noastră să fie mai mică decât a Lui. Îndemnul meu este: „Haideţi să fim o biserică unită a Domnului Isus Cristos şi să ţinem împărăţia lui Dumnezeu în faţa noastră şi să-I fim credincioşi Lui!”

Doina Bejenaru

Editare şi montare audio de Mihai Dragoman

Lasă un răspuns

