Interviu cu Ronald L. Johannes – „O viaţa de credinţă şi o cariera strălucită”


Să aveţi în voi gândul acesta, care era şi în Hristos Isus: El, măcar că avea chipul lui Dumnezeu, totuşi n-a crezut ca un lucru de apucat să fie deopotrivă cu Dumnezeu, ci S-a dezbrăcat pe Sine însuşi şi a luat un chip de rob făcându-Se asemenea oamenilor.” (Filipeni 2:5-7)

Ronald L. Johannes este consultant la oficiul Băncii Mondiale din Washington DC, a venit în Moldova pentru a cerceta impactul global al crizei economice asupra Europei de Est şi pentru a oferi consultanţă oficiului Băncii Mondiale de la Chişinău. Un profesionist de talie internaţională şi, totodată, un simplu uşier la biserică. A făcut o carieră de succes, dar a rămas un om foarte simplu, accesibil şi foarte prietenos.

Mi-am zis: „Doamne, ce bine ar fi ca şi la noi, în Moldova, cei care devin persoane importante să fie la fel de simpli şi smeriţi ca acest om remarcabil.”

Vă invit în rândurile ce urmează să îl cunoaşteţi pe acest om minunat care se numeşte Ronald L. Johannes.

1. Povestiţi-ne, vă rog, pe scurt biografia  D-voastră.

M-am născut în capitala Marii Britanii, Londra. Dumnezeu m-a înzestrat cu un creier ager, predispus la gândire şi datorită acestui dar am putut să studiez şi să fac carieră în economie. Am făcut masteratul la Oxford şi doctoratul la Cambridge. Toată viaţa mea a fost legată de economie. În anii 80 m-am mutat în Washington, unde am întâlnit-o pe soţia mea Mary Beth şi împreună avem trei copii. Mary este avocat calificat pe piaţa financiară naţională şi este membru al Comisiei Congresul Statelor Unite ale Americii care elaborează legislaţia financiară. Lucrul meu este orientat spre piaţa internaţională, iar al ei – spre cea internă.

2. Fiind atât de ocupat, reuşiţi să vă implicaţi şi în activitatea bisericii?

Sunt economist de aceea cel mai mult mă implic în activitatea financiară a bisericii. Dar în diferite timpuri m-am implicat în diverse activităţi. Fac parte din comitetul bisericii. O perioadă am fost responsabil de membrii bisericii, aceasta implica oferirea asistenţei, consilierea, dacă era nevoie. Am condus şi un grup de studiu biblic pentru tineri. În prezent mă ocup mai mult de Departamentul financiar, fiind unul din bătrânii bisericii (sfătuitor), dar sunt şi uşier la serviciile de duminica, şi întâmpin lumea cu un zâmbet binevoitor la intrarea în biserică. Soţia mea în biserică se implică mai mult în activitatea Departamentul de laudă şi închinare, cântă la pian şi orgă.

3. Cum aţi ajuns să lucraţi la oficiul Băncii Mondiale şi cum este să ocupi un post ca al D-voastră, fiind creştin?

Am ajuns să lucrez la Banca Mondială datorită faptului că cunoşteam oameni din această instituţie prestigioasă, încă de când eram în Anglia, şi cu ajutorul lor şi harul Domnului am ajuns acum aproape 20 de ani să fiu angajat al Băncii Mondiale. Când am început să lucrez aici, dimineaţa ne adunam un grup de peste 20 de creştini pentru rugăciune şi studiu biblic. Acest lucru a fost ceva foarte minunat pentru mine, era un mediu care mă făcea să mă simt bine. Ne încurajam unul pe altul şi ne-am împrietenit, devenind o familie. Acum nu mai este acel grup de rugăciune, dar mai am o colegă care ca şi acum după 20 de ani lucrează împreună cu mine în acelaşi oficiu şi, când o văd pe ea, în mintea îmi revin amintirile plăcute despre acele timpuri. Oficiul Băncii Mondiale e foarte mare şi are peste 10 mii de angajaţi. Nu toţi colegii mei sunt creştini, dar îmi place serviciul pe care îl am şi sunt fericit, că pot să folosesc mintea mea şi talentele cu care m-a înzestrat Dumnezeu pentru ţara şi lumea în care trăiesc.

4. Sunteţi pentru prima în Europa de est? Care a fost misiunea D-voastră în această zonă?

Da, sunt pentru prima dată în Europa de Est. În această vizită de lucru am fost în Ucraina şi Republica Moldova cu scopul de a cerceta care este impactul global al crizei economice şi cum activează reprezentanţa Băncii Mondiale în Republica Moldova. Am rămas plăcut impresionat să constat, că şi aici colegii mei fac un lucru foarte bun şi că Moldova are şanse de dezvoltare. Deşi nivelul de trai este încă foarte scăzut, sunt şanse reale de progres şi asta mă bucură foarte mult. Sunt încă multe lucruri de schimbat, dar progresul este deja vizibil şi în timp puteţi realiza foarte multe. Moldova are multe oportunităţi pentru dezvoltare.

Ucraina, în comparaţie cu Republica Moldova, este o ţară mult mai mare şi mai bogată. Are multe resurse naturale şi a beneficiat de un proces de schimbare mai rapid după căderea comunismului.

În această călătorie am observat, că unele probleme economice sunt similare în multe ţări din Europa. Ceea ce e valabil, în special pentru Republica Moldova, şi care este o mare piedică în dezvoltarea economică, este restricţionarea exportului, lipsa investiţiilor statului, îndeosebi în agricultură şi altele. Dar am constatat, că angajaţii Băncii Mondiale din oficiul Chişinău au proiecte foarte bune şi, dacă vor reuşi să le realizeze, ar fi un beneficiu foarte mare pentru ţara Dvs.

5. Împărtăşiţi-ne, vă rog, impresiile cu care veţi pleca mâine din Republica Moldova.

Republica Moldova este o ţară foarte mică, dar Chişinăul este un oraş fermecător. Mi-a plăcut foarte mult arhitectura clădirilor istorice şi a bisericilor ortodoxe. E ceva inedit. Duminică la Biserica din Rezeni, unde am fost cu deputatul Valeriu Ghileţchi, am fost foarte impresionat de pastorul Doru Popa din Arad. Chiar dacă nu am înţeles prea multe din ce a predicat, am simţit că mesajul lui avea putere şi era un Cuvânt cu adevărat de la Dumnezeu.

6. Care este cartea şi versetul D-voastră preferat din Biblie?

E foarte greu să te limitezi la un singur verset sau doar la o carte din Biblie. Dacă mă întrebaţi aceasta cu câţiva ani în urmă mi-ar fi fost mai uşor, o dată cu trecerea anilor începi să vezi lucrurile mai profund şi să te raportezi altfel. Cred, că cea mai preferată carte acum ar fi Evanghelia după Ioan, pentru că ascunde în ea comori spirituale foarte profunde. Este o carte cu multe înţelesuri adânci. Pe locul doi ar fi Deuteronom, deşi pentru mine toate sunt foarte importante. Sfânta Scriptură e un tot întreg, chiar dacă e împărţită în mai multe cărţi. Într-o duminică ne-am adunat cu prietenii mei şi am citit toată cartea Deuteronom în doar două ore. Nu a luat atât de mult timp şi a fost o experienţă foarte frumoasă. Dacă e să mă gândesc la versetul preferat, în mod deosebit îmi place Filipeni 2:5-11: „Să aveţi în voi gândul acesta, care era şi în Hristos Isus: El, măcar că avea chipul lui Dumnezeu, totuşi n-a crezut ca un lucru de apucat să fie deopotrivă cu Dumnezeu, ci S-a dezbrăcat pe Sine însuşi şi a luat un chip de rob făcându-Se asemenea oamenilor. La înfăţişare a fost găsit ca un om, S-a smerit şi S-a făcu ascultător până la moarte, şi încă moarte de cruce. De aceea şi Dumnezeu L-a înălţat nespus de mult, şi I-a dat Numele, care este mai presus de orice nume; pentru ca, în Numele lui Isus, să se plece orice genunchi al celor din ceruri, de pe pământ şi de sub pământ, şi orice limbă să mărturisească, spre slava lui Dumnezeu Tatăl, că Isus Hristos este Domnul”. Pentru că Domnul Isus s-a smerit, Dumnezeu Tatăl L-a înălţat şi L-a făcut Domn şi toţi azi Îl numesc Domn. Şi în Numele Lui se pleacă şi se va pleca orice inimă, orice genunchi. Îmi trăiesc pur şi simplu viaţa, ghidându-mă după Cuvântul lui Dumnezeu şi sunt fericit.

7. Ce sfat le puteţi da tinerilor economişti din Moldova, având în spate experienţa D-voastră?

E foarte greu să dai astfel de sfaturi. Cred, că aveţi la dispoziţie o sursă foarte autentică, perfectă, după care, dacă vă ghidaţi, nu veţi da greş niciodată în viaţă. Dacă luaţi Biblia cu toată bogăţia ei drept ghid pentru viaţă, atunci va fi foarte uşor să trăiţi corect şi fericit. În ea găsim tot de ce avem nevoie, pentru aceasta Dumnezeu ne-a lăsat această scrisoare de dragoste – Biblia. În această carte sunt cuprinse sfaturi pentru toate aspectele vieţii noastre şi răspunsuri la întrebările care ne frământă.

P.S. Am fost foarte impresionată de acest om şi binecuvântată de Dumnezeu pentru că mi-a dat harul să-l cunosc. Tinerii creştini din Moldova adesea se limitează în scopuri, planuri, vise… şi mă întreb de ce? De ce şi noi nu am putea ajunge la universităţi cu renume şi în posturi mari?

Realizând acest interviu, am învăţat o lecţie frumoasă şi am văzut adevărul, că cel ce se smereşte va fi înălţat, trăit în viaţa reală. Se pare, că secretul succesului constă tocmai în aceasta, în smerenie, pentru ca să fii înălţat şi să ajungi cât mai sus. Am fost uimită de simplitatea şi bine voinţa acestui om cu un caracter după inima lui Dumnezeu. Cu certitudine a fost o binecuvântare oportunitatea de a cunoaşte o personalitate de talia lui Ronald L. Johannes. Avem nevoie de modele în viaţa de credinţă şi în acest sens Ronald L. Johannes ne poate servi drept model.

Doina Bejenaru

De Doina Bejenaru Publicat în Interviu

Lasă un răspuns

